De flesta medlemmar har nog märkt att vi bytt datasystem från laget.se och IdrottOnline till Sportadmin. Här kommer mer information om den processen och intervju med två ledare och företaget vi bytt till.
Bakgrunden var en till vissa delar omständig och krånglig hantering i de gamla systemen och i många fall dubbel administration. När vi började titta på detta så utvärderade vi laget.se, Svenska Lag och Sportadmin. Det blev en lång process innan beslutet till slut fattades att gå med Sportadmin. Vi hade kunnat importera våra medlemmar in i det nya systemet men vi valde att låta våra medlemmar registrera sina uppgifter på nytt genom medlems formuläret. Det innebar att vi fick senaste uppgifterna från varje medlem och att de godkände att vi för register över de uppgifterna såsom GDPR föreskriver.
Vi lär oss fortfarande om systemet men användandet ökar hela tiden så jag kollade med två som använder systemet väldigt flitigt.
Ledare Robert Johansson i F04-05. Du är den som använder ledar appen mest av alla och det känns som att du är inne flera gånger per dag. Vad tycker du är bra med Sportadmin? Ja, det stämmer nog att jag öppnar appen ofta. Kallelse funktion tycker jag är kanon då man enkelt ser vilka som kommer på träningen och det är väldigt smidigt att använda. Klar fördel att alla ledare i laget ser vilka som kommer och vilka som inte kommer.
Vad tycker du att Sportadmin kan förbättra?
Jag är inte så teknisk av mig så jag har inte sett några saker som jag kan ge som förslag just nu. .
Ledare Roland Karlsson i P08. Du är den som loggat in genom webbgränssnittet flest gånger. Vad tycker du är bra med sportadmin? Jag använder mobilen och loggar in den vägen men jag tycker det är enkelt att hantera exvis LOK stöds hanteringen och få koll på medlemmarna.
Vad tycker du att Sportadmin kan förbättra? Ser inte något direkt som jag vill framföra. Det fungerar bra.
Även sportadmin fick ett gäng frågor:
Vad
för företag är sportadmin?
Hur
såg ni behovet av era tjänster?
Är
det många föreningar som använder er?
Hur
ser ni på framtiden och vad är de största utmaningarna i en konkurrensutsatt
marknad?
Hur
upplever ni att Westerviks IBK tagit till sig av era tjänster?
Westerviks
IBK har kommit med en hel del förslag på ändringar som de tycker, är WIBK en
jobbig förening?
SportAdmin är ett administrationssystem för idrottsföreningar där
föreningen sköter allt från närvarorapportering och kallelser till hemsida och fakturering. Allt
började som ett projekt i gymnastikföreningen Motus Salto i Malmö där Henrik
och Rikard (SportAdmins grundare) arbetade med att underlätta den interna
administrationen. Därefter har intresset vuxit och funktionerna utvecklats
efter föreningars behov. Just nu är 1214 föreningar aktiva i systemet och vi
arbetar ständigt för att vara föreningens bästa vän. Vi tror på en ljus framtid
för det svenska föreningslivet och uppskattar alla önskemål vi får – det är så
vi utvecklas!
Till slut några ord från mig som drivit det här projektet: Det har gått över förväntan och det finns många bra funktioner i Sportadmin som vi inte var helt medvetna om från början. Sedan har det givetvis varit saker som vi fått lära oss den hårda vägen men förvånansvärt lite av den varan. Exvis så har medlems formuläret utvecklats vidare och vi får mer stöd när en ny medlem registrerar sig numera mot den länk vi hade från början. Där finns det ännu mer funktionalitet om vi skulle önska framöver men just nu börjar vi bli rätt nöjda med den funktionen.
Vår kassör tycker systemet underlättat enormt mycket i hennes jobb vilket är tacksamt då en kassör har mycket att hantera i en ideell förening av vår storlek. Framöver ska vi jobba lite mer med hemside delen och få igång den på ett bra sätt. Har du några frågor eller förslag eller är själv sugen på att hjälpa till med något i vår förening så maila: info@westerviksinnebandy.se
Laget.se och IdrottOnline då? Jo Westerviks IBK finns numera inte kvar på Laget.se alls utan allt är raderat. IdrottOnline använder vi fortfarande men nu behöver enbart några få personer göra det i föreningen. Det handlar om LOK hanteringen (Vi ansöker om stöd 2 gånger om året) och ifall vi söker pengar för stöd för utbildningar mm. Men istället för att lägga en hel del tid i det systemet så är det numera sällan som vi loggar in där.
/IT ansvarig och Webmaster Magnus Larsson